Warszawa Zachodnia - jak długa jest historia stacji?
Infrastruktura kolejowa istnieje w tym rejonie od przełomie XIX i XX wieku. Początkowo była związana z ówczesną stacją towarową Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej położoną bardziej na wschód, później przekształconą w stację Warszawa Główna Osobowa. Dzisiejsza Warszawa Zachodnia to efekt budowy warszawskiej linii średnicowej w dwudziestoleciu międzywojennym. W 1933 roku uruchomiono linię średnicową, a zelektryfikowano w 1936 roku. W tym samym roku świętowano otwarcie zelektryfikowanej linii warszawskiego węzła kolejowego łączącej Warszawę z Pruszkowem i Otwockiem. Możecie to wydarzenie znaleźć wśród zdjęć w galerii poniżej.
Po powstaniu linia została celowo zniszczona przez Niemców: wysadzono most, tunel, Dworzec Główny i wszystkie wiadukty i nasypy na Powiślu. Dworzec Zachodni był wykorzystywany do załadunku – do pociągów elektrycznych – warszawian wywożonych z opróżnianego miasta do obozu przejściowego utworzonego na terenie Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego w Pruszkowie. Ruch na dworcu przywrócono w lutym 1945 roku krótko po wyzwoleniu stolicy 17 stycznia 1945. Z okresu powojennego jest jednak mało zdjęć, ponieważ dość długo stacje traktowano jako mało istotną.
Mały nieistotny przystanek
W połowie lat 50. przewidywano także wybudowanie zaplanowanej w latach 30. kolejowej obwodnicy południowej łączącej dworzec Zachodni z dworcem Wschodnim przez Służewiec i Saską Kępę. W dalszym ciągu kolejarze przymierzają się do budowy drugiej "średnicy", o czym więcej przeczytacie tutaj. Dopiero w latach 70. XX w. połączono perony tunelem podziemnym z przystankiem Warszawskiej Kolei Dojazdowej, a w roku 1980 zintegrowano z Dworcem Autobusowym.
Stacja rozrosła się, stając się wielkim węzłem łączącym kolej podmiejską i aglomeracyjną (pociągi WKD i regionalne), pociągi dalekobieżne, autobusy dalekobieżne i autobusy miejskie. Niestety infrastruktura przez dekady nie była unowocześniana. Było to zwłaszcza zauważalne w ostatnich latach przed remontem dworca i w okolicy EURO 2012, kiedy odświeżono chociażby dworce i stacje Warszawa Wschodnia i Warszawa Centralna.
Najnowocześniejsza i największa stacja w Polsce
Obecnie realizowana jest przebudowa, która umożliwi doprowadzenie do węzła przesiadkowego także linii tramwajowych. Zarówno od strony Woli i Ochoty. W przyszłości z dworcem ma być także połączona stacja metra. Dworzec jest także jedynym obsługującym jednocześnie linie średnicową i obwodową (dzisiaj peron nr 9). Przebudowa realizowana jest przez firmę Budimex. Miała zostać zakończona w tym roku, ale najprawdopodobniej potrwa jeszcze przez kilka miesięcy 2024. Tu znajdziecie ostatnią aktualizację z przebudowy stacji.
Rusza 61. Festiwal w Opolu. Znamy szczegóły
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?